Politica

Calendarul alegerilor prezidențiale, adoptat de Guvern

Guvernul a anunțat marți calendarul pentru desfășurarea acțiunilor necesare alegerii președintelui României în 2025.

Decizia guvernamentală este în conformitate cu hotărârea Curții Constituționale nr. 32/2024, care a anulat procesul electoral din 2024 și se referă la OUG 1/2025, care reglementează măsurile pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și locale parțiale.

Perioada electorală va debuta pe 18 februarie 2025, cu anunțarea publică a datei la care se va face tragerea la sorți a celor 5 judecători ai Înaltei Curți de Casație și Justiție ce vor face parte din Biroul Electoral Central. Desemnarea acestor judecători trebuie să se finalizeze până la 20 februarie 2025, iar constituirea Biroului Electoral Central trebuie să aibă loc până la 22 februarie 2025.

Candidaturile din partea partidelor, alianțelor politice, organizațiilor cetățenilor minorităților naționale și candidaților independenți se pot depune la Biroul Electoral Central până la 15 martie 2025, ora 24:00. Decizia BEC referitoare la înregistrarea sau respingerea candidaturilor va fi comunicată până la 17 martie 2025.

Campania electorală va începe cu 30 de zile înainte de alegeri, adică pe 4 aprilie 2025, și se va încheia pe 3 mai 2025, la ora 7:00.

Votul pe teritoriul României va avea loc pe 4 mai 2025, începând de la ora 7:00 și terminându-se la ora 21:00. Alegătorii prezenți la sediul secției de votare la ora 21:00, sau cei care așteaptă la rând, își vor putea exercita dreptul de vot până la ora 23:59.

Votul în străinătate se va desfășura pe parcursul a 3 zile, după cum urmează:

– Prima zi de vot în străinătate va fi pe 2 mai 2025, de la ora 7:00 la 21:00. Alegătorii care sunt prezenți la secția de votare la ora 21:00, sau cei care așteaptă la rând, își vor putea exprima votul până la ora 23:59.

– A doua zi de vot va fi pe 3 mai 2025, cu aceleași intervale orare.

– A treia zi de vot va avea loc pe 4 mai 2025, de la 7:00 la 21:00, dar nu mai târziu de ora 21:00, ora locală a României. Alegătorii care se află la secția de votare la ora 21:00, sau care așteaptă la rând, pot vota până la 23:59, dar nu mai târziu de ora 23:59, ora locală a României.

În cazul unui al doilea tur de scrutin, numele celor doi candidați care vor participa vor fi anunțate până cel târziu în 9 mai 2025. Tot în aceeași zi va începe campania electorală pentru al doilea tur, care se va încheia pe 17 mai 2025, la ora 7:00.

Votul pentru cel de-al doilea tur pe teritoriul României va avea loc pe 18 mai, între orele 7:00 și 21:00. Alegătorii prezenți la secția de votare la ora 21:00 sau cei care așteaptă la rând vor putea vota până la ora 23:59.

Votul în străinătate pentru cel de-al doilea tur se va desfășura pe parcursul a 3 zile:

– Prima zi va fi pe 16 mai 2025, cu orele 7:00 – 21:00. Și în acest caz, alegătorii care sunt prezenți la ora 21:00 pot vota până la ora 23:59.

– A doua zi va avea loc pe 17 mai 2025, în aceleași condiții.

– A treia zi va fi pe 18 mai 2025, între orele 7:00 și 21:00, dar nu mai târziu de ora 21:00, ora locală a României. De asemenea, alegătorii care se află la secția de votare la ora 21:00 pot vota până la 23:59, dar nu mai târziu de ora 23:59, ora locală a României.

 

Vot scurtat în Diaspora

Prima zi de vot în Diaspora va începe pe 2 mai, la ora 7:00, și se va încheia pe 4 mai, la ora 21:00 (ora locală sau ora României, după cum se aplică).

Pe 17 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a explicat motivele din spatele deciziei Guvernului de a scurta timpul de vot pentru românii din Diaspora.

“Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut niște eforturi suplimentare corecte și necesare ca românii din Diaspora să poată vota”, a afirmat premierul, în urma întrebării referitoare la reducerea timpului de vot în străinătate.

Ciolacu a completat totodată că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, argumentând că aceasta a fost justificarea primită de la inițiatori.

În continuare, premierul a afirmat că prin această decizie “nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun”.

Întrebat despre motivul pentru care s-a realizat acum această decizie, la trei luni înainte de reluarea alegerilor prezidențiale, Ciolacu a răspuns că “România are o excepție care nu există niciunde în alt stat democratic”.

Cu toate acestea, având în vedere că opoziția interpretează decizia ca pe o răzbunare, ținând cont de votul mic obținut de Marcel Ciolacu în alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, acesta a afirmat că opoziția are dreptul să-și exprime opiniile.

Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG referitor la organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Acest articol prevede că “în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7,00 și se încheie la ora locală 21,00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21,00.”

Acest articol, inclus la sugestia Autorității Electorale Permanente, impune o politică ce dezavantajează alegătorii din anumite țări, afectând astfel dreptul acestora la condiții egale de vot și favorizând anumiți candidați. Diferențierea orei de închidere a secției față de zilele de vineri și sâmbătă – când secțiile se închid la ora locală 21 – va crea confuzie printre administrația electorală și alegători.

Nu există nicio justificare logică pentru includerea unui astfel de amendament, iar aplicarea sa va genera situații absurde în practică.

Mai mult, motivația din spatele acestei modificări rămâne neclară: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu oferă nicio explicație, iar partea introductivă a OUG nu justifică necesitatea acestei măsuri.

Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului reiese că decizia a fost luată pentru a preveni influențarea rezultatelor alegerilor “în momentul în care votul s-a încheiat în România, dar a rămas deschis în secțiile de votare aflate la vest de România, pe fusurile orare aferente”, se menționează în comunicatul Expert Forum.

“Nu este clar când anume aceste reguli, care au fost aplicate timp de ani, au devenit problematici. Până acum subiectul nu a fost pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament, care poate limita capacitatea alegătorilor de a-și exercita dreptul de vot. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor putea vota duminica (ziua principală de votare) doar 4 ore, de la 7 la 11. De asemenea, alegătorii din anumite țări, precum Marea Britanie, unde residenza românilor este considerabilă, vor avea un program de votare semnificativ mai restrâns. Guvernul a extins, între timp, votarea în ziua de vineri, astfel că va începe de la ora 7 în loc de 12. Dar vineri este o zi lucrătoare, nefiind astfel echitabil pentru alegători.”

Datele statistice din alegerile anterioare arată că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.

De asemenea, Expert Forum subliniază modificările aduse componenței birourilor electorale, introduse prin art. 3 (4) din OUG, care declară că procedura pentru completarea birourilor electorale cu reprezentanți ai partidelor politic trebuie să urmeze pașii specificați în articolul 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, și la alineatul (6) dacă rămân locuri lipsite. Astfel, în primul rând, birourile se completează cu un reprezentant din fiecare partid parlamentar, iar în al doilea rând, cu reprezentanți ai formațiunilor politice neparlamentare care au propus candidatul.

În cazul partidelor neparlamentare, se va efectua o tragere la sorți pentru a determina care partide vor avea reprezentare în biroul electoral, în limita numărului total de membri. Această modificare nu este justificată și va afecta un aspect esențial al legislației electorale cu numai câteva luni înainte de alegeri, contrar standardelor Comisiei de la Veneția care subliniază bunele practici în materie electorală.

Este inacceptabil ca la fiecare tumult electoral să fie implementate modificări sau interpretări în privința modului de formare a birourilor electorale pe baza intereselor de moment ale partidelor aflate la putere.

Procedura de completare menționată în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor parlamentare, unele dintre acestea putând să nu aibă candidați desemnați pentru alegerile prezidențiale.

Atât birourile electorale județene, cât și cele ale secțiilor de votare sunt populate cu reprezentanți ai formațiunilor politice care au propus candidați. În schimb, OUG face referire la o metodă de complementare a BEC-ului, care oferă întâietate reprezentanților partidelor parlamentare, urmând ca ulterior să fie completate cu cele ale partidelor neparlamentare.

“Dacă facem un simplu calcul, există riscul real ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau la nivelul secției de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, exact câți sunt partidele parlamentare existente (partidele din Grupul Minorităților excluzându-se). De subliniat este faptul că independenții nu pot desemna reprezentanți. Facem apel să se mențină actuala formulă de completare a birourilor electorale, conform Legii 370/2004 și nu cea impusă prin OUG – legea trebuie să permită accesul competitorilor care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare”, se afirmă în comunicatul Expert Forum.