
Conform Asociației Pro Infrastructură, după opt ani de contract, este probabil ca lotul 2a pe Simeria-Curtici să fie recepționat, acoperind cei 42 de kilometri de la Ghioroc/KM 614 la Bârzava. Calea ferată a necesitat aproximativ șapte ani, având o întârziere „doar” de patru ani.
În ceea ce privește secțiunea 2b Bârzava-Ilteu, șansele de recepție în 2025 sunt reduse, așa că va ajunge probabil la nouă ani, cu ultimele blocaje întâmpinate în zona Cetatea Vărădia, unde a fost emis recent autorizația de construire. O rudimentară consolare vine prin deschiderea variantei prin tunelul Bătuța (Bârzava-Vărădia, 13 km). Aici, viteza proiectată este de 160 km/h, însă în primii ani se va circula cu 120 km/h, având restricții pe podurile care traversează Mureșul.
Lotul 2c Ilteu-Gurasada nu este de discutat pentru 2025, având un stadiu de 74%, cu un tunel blocat din motive geotehnice și un altul care nu a fost început. Secțiunea 3 Gurasada-Simeria (FCC) nu are șanse de recepție în 2025, dar putem spera la inaugurarea variantei Brănișca-Vețel (6 km), care are trei poduri peste Mureș, dar care a fost blocată ani de zile din cauza sitului arheologic Micia și a unei linii electrice de înaltă tensiune care nu a fost mutată în șase ani.
În total, timpul de parcurs între Arad și Simeria (158 km) ar putea scădea în 2025 de la 2h28min la 2h12min, o durată care ar putea fi realizată după deschiderea variantei de traseu Bătuța.
Cele opt tronsoane de modernizare de pe Cluj-Napoca-Oradea și Arad-Caransebeș ar putea avansa (mai mult) în 2025 în perspectiva termenului-limită al PNRR, 2026. Un progres de 28% fizic a fost realizat în 2024 pe sectorul „premiant” Aghireș-Poieni.
sursa: Pro Infrastructură