
Daniel David, propus pentru funcția de ministru al Educației, susține că, în opinia sa, „ministerul cel mai puternic dintr-un guvern trebuie să fie ministerul care se ocupă de educație și de știință”. „Eu sunt pentru politici educaționale bazate pe dovezi. Dacă o comisie de experți îmi propune o decizie, o iau și o duc mai departe”, explică el. David consideră necesară reorganizarea ministerului, dar abordează și problemele meditațiilor, precum și fenomenul drogurilor în școli.
„La invitația PNL și mă bucur că multe grupuri au susținut această propunere, să sperăm că, după votul Parlamentului și investire, voi prelua mandatul de ministru, deoarece, așa cum am spus, vine și dintr-o neliniște pe care o am, fiindcă mă uit la ce se întâmplă în țară și văd o Românie polarizată, o Românie care este aproape să-și rupă țesutul social și coeziunea. Eu cred într-o Românie mai europeană, a cunoașterii, iar cunoașterea nu poate să vină decât din educație și cercetare. De aceea, spun, mai în glumă, mai în serios, că dacă politic toți vorbesc despre ministere de forță, pentru mine, social, ministerul cel mai puternic dintr-un guvern trebuie să fie ministerul care se ocupă de educație și de știință”, a declarat, luni, Daniel David, propus pentru funcția de ministru al Educației, citat de news.ro

El a adăugat că va asculta propunerile comisiilor de experți.
„Eu sunt pentru politici educaționale bazate pe dovezi. Dacă o comisie de experți îmi propune o decizie, o iau și o duc mai departe. Am discutat despre o comisie care va analiza situația homeschooling-ului. Nu poți face comisii de experți pe toate temele pe care le ai într-un minister atât de mare și de complex”, a explicat el.
David a subliniat importanța unui buget care să asigure funcționarea ministerului și dezvoltarea acestuia prin noile obiective din programul de guvernare.
„Deci este clar că bugetul trebuie să fie mai mare decât a fost anul trecut. Acum cât va fi de mare nu știu, pentru că întotdeauna sunt discuții, depinde cum merge economia țării, dar bătălia și ideea că Educația și Cercetarea trebuie să țintească, mă rog, Educația 15% și Cercetarea 1% din PIB, și dincolo 15% din bugetul general consolidat sunt lucruri pe care niciun ministru nu își permite să le abandoneze. Când le va obține, asta nu știm”, a adăugat el.
Daniel David a anunțat că va începe cu reorganizarea ministerului.
„Prioritatea numărul zero este să lucrăm pe obiectivele pe care le avem în programul de guvernare. Sigur că o să începem întâi cu reorganizarea ministerului; vă dați seama că este un minister complex și complicat, fiindcă, pe lângă ce avea înainte, învățământul preuniversitar și cel universitar, acum vine și Cercetarea (…) sunt multe activități care trebuie să funcționeze în mod obișnuit, adică școala trebuie să funcționeze, universitățile trebuie să funcționeze, institutele de cercetare trebuie să funcționeze… Continuăm elaborarea actelor subsecvente pentru adoptarea legilor noi, deoarece au apărut foarte multe legi noi în aceste domenii (…) iar pentru mine, în zona academică, în zona învățământului superior, este fundamentală reorganizarea arhitecturii mediului academic pe liniile descrise”, a arătat el.
Întrebat despre problemele consumului de droguri și abandonului școlar, el a explicat: „Acolo avem nevoie de specialiști, echipe mixte de psihologi și medici; nu uitați că prevenția și controlul comportamentului se fac prin specialiști în Psihologie. Nu fiindcă eu sunt psiholog, dar ei sunt specialiștii care pot să se ocupe de prevenție. Medicul este foarte important, mai ales când vorbește despre tratament, odată ce ai ajuns deja acolo, dar aș vrea să punem această abordare într-o perspectivă mai generală și vom lucra la o strategie pentru un stil de viață sănătos, în care această componentă să fie una dintre componente, alături de cum să mănânci sănătos, cum să faci exerciții fizice… tot ce înseamnă stil de viață sănătos.”
El a apreciat că „Educația pentru sănătate” este o strategie bună.
„Pentru stil de viață sănătos o văd mai incluzivă, adică vom construi pe ce avem. Nimeni nu vrea să facă lucruri în paralel, nimeni nu vrea să repete lucrurile care există, dar în foarte multe strategii legate de prevenție pentru sănătate lipsește o componentă fundamentală: spunem oamenilor ce ar trebui făcut, dar nimeni nu îi învață cum să facă aceste lucruri.”
Întrebat dacă are o strategie pentru a stopa fenomenul meditațiilor, Daniel David a replicat: „Dacă mă întrebați în acest moment, nu pot să vă spun că am o strategie, dar cu siguranță este un fenomen despre care știu că este în discuția publicului și, dacă presiunile vor fi tot mai mari, vom face din nou o analiză să vedem ce soluții pot exista. Dacă mă întrebați pe mine ce soluție am în acest moment, nu m-am gândit la o soluție anume… până la urmă, stoparea meditațiilor este foarte complicată. Eu, ca psiholog, știu că atunci când vrei să blochezi un comportament, dacă îl blochezi, acesta apare în forme accentuate, mascate. Așa că mai degrabă aș vorbi despre cum putem pune ideea de meditații, care există și în alte țări, într-o formă în care să nu apară conflicte de interese, într-o formă în care să nu fie obligați elevii să apeleze la acest fenomen pentru a putea lua note mari sau a trece clasa. Deci în această formă aș aborda-o, nu prin ideea de a interzice lucruri.”
Răspunzând unei alte întrebări, el a afirmat: „Eu mă tem de lucrurile obligatorii în școli. Prea multe lucruri sunt obligatorii și, după aceea, tot noi ne mirăm că este atât de încărcat planul de învățământ. Deci cumva aș spune: hai să facem întâi o strategie bună care funcționează și, după aceea, ne putem gândi dacă funcționează într-o logică opțională sau obligatorie.”